loading...
سایت متفاوت جیز میز | دانلود
sadeh72 بازدید : 442 جمعه 19 مهر 1392 نظرات (0)

شخصیت های فساد برانگیز کلاه پهلوی + تصاویر

اعتراض شورای نظارت بر سازمان صداوسیما به « نمایش عریان و قبح‌شکنانه مفاسد اخلاقی برخی شخصیت‌های حاضر در سریال کلاه پهلوی و درخواست برای اصلاح این موارد، بار دیگر بحثی مهم را در فضای سینما و تلویزیون ایران آغاز کرد. بحثی که پیش از این در زمان اکران فیلم سینمایی «من مادر هستم» نیز مطرح شده و موافقان و مخالفان فراوانی پیدا کرده بود.



در هفته های اخیر مطالب انتقادی مختلفی درباره نمایش روابط خیانت آمیز در سریال کلاه پهلوی در برخی رسانه ها درج شده و مطلب اعلام شده از سوی شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما را می توان جمع بندی تکمیلی این مطالب عنوان کرد. این شورا وعده داده تا گزارشی جامع و مفصل از ایرادات این مجموعه نمایشی را طی روزهای آتی به سازمان صدا و سیما ابلاغ کند اما اعتراض هایی از این جنس، در آذر ماه سال گذشته نیز همزمان با نمایش فیلم سینمایی «من مادر هستم» ساخته فریدون جیرانی رُخ داد و معترضان با برگزاری تجمعات و نیز فعالیت های رسانه ای مختلف تلاش کردند تا به نمایش مصرف مشروبات الکلی، خیانت، تجاوز به یک دختر جوان و... در این فیلم اعتراض کنند.
 

کلاه هایی که جایگزین موی سر شد

در تاریخ سریال سازی پس از انقلاب، آثار مختلفی درباره دوره پهلوی ساخته شده است که تعداد آنها به عددی بیش از 50 می رسد. شاه دزد، سال های خاکستر و اشک تمساح ساخته احمد نجیب‌زاده، موج شکنان ساخته غلامرضا جنت خواه،فردا روز دیگری است ساخته روح الله خوشکام،ماه و آتش ساخته اسماعیل میهن دوست،پایان پادشاهی ساخته کاظم بلوچی،یک مشت پر عقاب ساخته اصغر هاشمی،رعنا ساخته داوود میرباقری،فرار بزرگ ساخته محمد حسین لطیفی،خانه ای در تاریکی ساخته سعید سلطانی،کارآگاه علوی ساخته حسن هدایت، عمارت فرنگی ساخته محمد رضا ورزی و... برخی از این اسامی هستند. در اغلب این سریال ها نحوه نمایش حجاب زنان و نوع پوشش آنها همواره مساله ای حساسیت برانگیز بوده است. «گذاشتن کلاه بر سر زنان» همواره راه حلی برای جلوگیری از نمایش موی سر بازیگران زن بوده و حالا مخاطبان تلویزیون به شکلی قراردادی این مساله را پذیرفته اند که در سریالی با دوره تاریخی پیش از انقلاب، کلاه بر سر گذاشتن زنان به معنای بی حجابی آنان است و مخاطب نیز نسبت به چنین شخصیت هایی احساس بی حجابی دارد. حتی در بخش هایی سریال کلاه پهلوی که شخصیت «بلانش» در فرانسه حضور دارد، با وجود پوشش کامل موهای سرش، باز هم مخاطب نسبت به او احساس بی حجابی دارد.

البته نمایش موی بازیگران زن در برخی فیلم ها و سریال ها که در آن ها قرار بوده بازیگران خارجی مقابل دوربین بروند، شکل های جالب توجهی پیدا کرده است. برخی سازندگان این آثار برای صحنه هایی خاص از فیلم خود از زنان «اقلیت مذهبی» استفاده کرده اند و برخی دیگر مجبور شده اند تا برای فیلم برداری چند سکانس اینچنینی، به خارج از کشور بروند و هزینه های فراوانی را صرف این کار کنند.


 

 
حدود 13 سال قبل سید ضیاءالدین دری با ساخت سریال کیف انگلیسی، ضمن رعایت این قاعده، موفق شد تا برخی مفاسد اخلاقی رژیم پهلوی را نیز به نمایش بگذارد و در چهارچوب مسائل شرعی مورد نظر تلویزیون، برخی روابط ناسالم میان شخصیت های سیاسی را نیز به نمایش بگذارد و حالا این روند در سریال کلاه پهلوی تشدید شده و باعث شده تا در بیانه شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما از آن به «روابط غیراخلاقی، استعمال مشروبات الکلی و اختلاط زن و مرد» تعبیر شود.

 

شخصیت های فساد برانگیز کلاه پهلوی در یک نگاه


کلاه پهلوی سریالی پُربازیگر است اما پیکان انتقادها متوجه تعداد اندکی از شخصیت های این سریال است. به نظر می رسد اولین مورد قابل انتقاد از سوی مخالفان سریال شخصیت «فرخ» است. او دانشجوی تهیدست و فقیر ایرانی است که در پاریس با کار در رستوران و ظرفشویی روزگار می گذراند و عقایدی انتقادی داشت. هنگام بازگشت به ایران با دختری به نام «بلانش» ازدواج کرد و پس از بازگشت به ایران با توصیه سفیر ایران در پاریس ـ تقی زاده ـ فرماندار شهرستان سامان شد و چهره این شهر را متحول کرد. فرخ پس از مدتی از بلانش جدا شده و با «شادی مستشارنیا» ازدواج کرد. او به شادی نیز وفادار نبود و روابط مخفیانه ای خانم سیمسون داشت که یکی از کارمندان سفارت انگلستان در ایران بود. فرخ ازدواج خود با شادی را به صورت شرعی ثبت نکرد.

شخصیت «بلانش» نیز در طول سریال چهره مناقشه برانگیزی داشت. او با هدفی سیاسی با فرخ ازدواج می کند. مدتی بعد از متارکه با فرخ، با کریم طرح دوستی می ریزد و در مقطعی از داستان هم برای تامین منافع کشوش حاضر به پذیرش پیشنهاد بی شرمانه جواشیر می شود. بلانش نمونه ای از یک مستشرق است که داستان از نگاه او روایت می شود. در بسیاری از آثار تاریخی و نمایشی، نگاه مثبتی به چنین شخصیت هایی وجود دارد اما سریال کلاه پهلوی، تصویری دیگر از چنین افرادی ارائه کرده است.

«صمصام» شخصیت دیگر مناقشه برانگیز این سریال است. یک خان و فئودال مستبد و خشن که سعی می کند خود را فردی امروزی نشان دهد. او از اقدامات حکومت رضاخان حمایت می کند و با اعمال نفوذ از طریق رفقایش در سطح بالای حکومت، در شهرستان سامان یک دیکتاتوری راه انداخته است. صمصام از اولین پیشگامان کشف حجاب در سامان است و همسرش را بی حجاب به خیابان می فرستد. «مه لقا» همسر صمصام یک زن عامی و تحت ستم است. زنی تحت سخت گیری و خشونت صمصام زندگی می کند و صمصام نیز هیچ گاه برای او ارزش و احترامی قائل نیست و در نهایت به مردی فرانسوی به نام «ژان» دل می بندد و عاشق او می شود اما ژان که مردی روسی ـ فرانسوی است، صرفا برای  کشف منابع و میراث فرهنگی و قاچاق آن به فرانسه وارد ایران شده و صرفا از مه لقا سوء استفاده می کند. روابط این دو شخصیت در قسمت های اخیر با اعتراض های فراوانی از سوی مخاطبان مواجه شده است.

«کریم» نیز دیگر شخصیت پیچیده این سریال است. از زمانی که سورچی صمصام بوده به بلانش دل بسته و سپس با او ازدواج می کند اما همچنان همسر اولش «عالیه» را نیز به عنوان زن صیغه ای خود حفظ می کند. عالیه که حالا تغییر نام داده و با نام «ویدا شاهانی» در سریال شناخته می شود، در ابتدا زنی خُل وضع است که در فقر زندگی می کند و کارش آب رسانی به خانه های مردم است. گاهی هم از گدایی کسب روزی می کند. او  به واسطه کریم کلفت بلانش می شود و بتدریج رشد می کند و در غیاب کریم ـ که به سفری طولانی به فرانسه رفته ـ با جوانی به نام سیروس ازدواج می کند.

در یکی از صحنه های سریال کریم برای بی حجاب کردن عالیه و کشاندن او به خیابان، به زور به او مشروب می خوراند که پخش این صحنه از تلویزیون با اعتراض هایی مواجه شد.

در مورد شخصیت «شادی» نیز انتقادهایی مطرح شده است. او نماد فمینیست های سریال است که تصور می کند در حکومت رضاخان محقق می شود ولی بتدریج متوجه می شود پهلوی کمترین توجهی به مسائل زنان نداشته و فقط به دنبال بی حجاب کردن آنها به زور اسلحه است. شادی با شخصیت دیگری به نام «امیر توکلی» روابطی خارج از عرف دارد.

«آقای موید» رئیس اداره فرهنگ اوقاف و صنایع مستظرفه شهرستان سامان هم دیگر شخصیت حساسیت برانگیز سریال است. فردی تریاکی که شرایط سختی برای زندگی دارد و دو دختر جوان وی، تحت تاثیر بلانش و شادی، بی حجاب شده و از سامان فراری می شوند.

دست آخر شخصیت «جوانشیر» چهره دیگری این سریال است. او نقش مقام ارشد اداره سیاسی شهربانی تحت ریاست سرپاس مختاری را ایفاء می کند. به زنان جوان نظر دارد و سعی می کند از آنها سوء استفاده کند و به مه لقا و بلانش تعرض می کند.


 
نکته جالب توجه این است که طرح تمامی مطالب منفی درباره شخصیت های فوق، با رعایت حساسیت های فراوانی صورت گرفته است. دست اندرکاران سریال در پاسخ به این سوال که «هدف سریال از نشان دادن منکرات آن زمان همچون: روابط عشقی میان شخصیت‌ها و زنان شوهردار چیست؟ و آیا این کار خود نوعی ترویج منکرات نیست»؟ این سوال را مطرح کرده اند که «در چنین سریالی سازندگان چگونه می‌توانستند حداقل تفاوت میان تفکر سکولار و تفکر مذهبی را نشان دهند»؟ به گفته آنها « آنچه در هفته های اخیر درخصوص نمایش روابط غیر شرعی میان شخصیت های سریال نمایش داده شده، صرفا محدود به چند شخصیت خاص داستان است که اتفاقا مروج بی حجابی بوده اند و حالا خود اسیر تبعات آن شده اند. در سریال نیز رفتار تایید آمیزی نسبت به این شخصیت ها وجود ندارد و به زودی مخاطب با فرجام تکان دهنده این شخصیت‌ها مواجه خواهد شد» اما ظاهرا این پاسخ، منتقدان را قانع نکرده و شورای نظارت بر صدا و سیما نیز به میدان آمده است».

اما ظاهرا این پاسخ نیز قانع کننده نبوده و به طرح انتقادی جدید از سوی شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما منجر شده است. طرح چنین انتقادی آن هم در شرایطی که تنها چهار قسمت به پایان پخش سریال تلویزیونی کلاه پهلوی باقی مانده نکته قابل تاملی است؛ چرا که به زودی پخش سریال پایان می یابد مگر آنکه منظور این شورا این باشد که موارد مذکور در بازپخش این سریال اصلاح گردد.


 

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3554
  • کل نظرات : 129
  • افراد آنلاین : 64
  • تعداد اعضا : 282
  • آی پی امروز : 188
  • آی پی دیروز : 570
  • بازدید امروز : 635
  • باردید دیروز : 6,314
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 12,428
  • بازدید ماه : 6,949
  • بازدید سال : 659,841
  • بازدید کلی : 5,040,835